tiistai 2. syyskuuta 2014

Takakesä...

"Loukkuun jääneestä kissasta tulee leijona."
-Englanti-


Nytkö se sitten tulee, nimittäin kesä takaisin, viime yö oli niin kylmä että vaikea uskoa lämmön palaavan. Nautin kuitenkin auringosta ja lämmöstä, nyt kun ei enää ole pelkoa helteistä.
Onkohan kukaan muu koskaan saanut vieroitusoireita allergialääkkeistä. Minä aloitan allergialääkkeiden syömisen keväällä kun puiden siitepölyä alkaa olla ilmassa (leppä ja koivu), jatkan koko kesän heinien kukinnan vuoksi ja jatkan vielä elokuussa pujon takia. Ja nyt sitten kun voisin lopettaa pillereiden napsimisen , saan pirulliset kutina oireet koko kroppaan ja turvotusta ja kuumotusta kämmeniin ja sormiin. Yritän lopettaa niiden käytön vähitellen, mutta joka vuosi on silti sama ongelma tähän aikaan. Kyllä nyppii....
Tomaattini eivät vieläkään osoita mitään kypsymisen merkkejä, lähiaikoina täytyy kai kerätä ne pois ja yrittää saada ne kypsymään sisällä. Chilit ovat kyllä kypsyneet, mutta petyin vähän mietouteen, ensi vuonna siis vähän tulisempi lajike kehiin. Kukista syysleimukukat jatkavat sisukkaasti sateista huolimatta kukintaansa ja terassin amppelit ovat jaksaneet kukoistaa toukokuusta asti. Usein näin syyskuun tullen alan pikkuhiljaa väsyä kasteluun ja nyppimiseen ja ensi kuussa on jo kiva tyhjennellä ruukkuja ja laittaa sysksyisiä/talvisia asetelmia terassille. Kuvan liljat ostin nuppuisia oksina ja nyt kotiin leviää huumaava tuoksu aukinaisista kukista.









Aurinkoisia päiviä viikkoonne, nautitaan lämmöstä!

11 kommenttia:

  1. Emäntä: Allergialääkkeen lopetuksesta ei 2,5 kuukauden käytön jälkeen tullut varsinaisia vieroitusoireita, mutta nokkosen ja hyttysen pistot reagoivat ärhääkkäämmin kuin lääkettä käytettäessä. Minä toin jo isoimmat tomaatit sisälle kypsymään viikko sitten. Yritän loppuja kasvattaa vielä vähän isommiksi ennen keruuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enhän minäkään tiedä ovatko nämä vieroitusoireita, mutta kummasti aina osuvat yhteen lääkkeen käytön lopetuksen kanssa.
      Hyvä tietää, voisin minäkin kerätä isoimmat tomaatit jo sisälle kypsymään.

      Poista
  2. Ei ole kokemusta allergialääkkeistä, kuulostaa aika hurjalta reaktiolta. Mikä kumma tomaatteja vaivaa kun eivät kypsy vaikka ainakin lämpöä saivat kesällä yllin kyllin. Ei yhtään haittaa vaikka kesä tulisi takaisin. Mukavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä nämä oireet on aika inhottavat, olivat sitten mitä tahansa, ohi ne kuitenkin ovat aian menneet.
      Tomaattiarvoitus :)
      Kiitos!

      Poista
  3. Huoh, samoja ongelmia kasteluiden ja kypsymisten kanssa.. puutarhuri kypsyy ennen tomaatteja :) Allergialääkkeistä sen verran, että vähennä vielä hitaammin.. esim neljäsosa pilleriä kerrallaan vähemmän, ja vähintään viikko tai kaks sillä annoksella ennen seuraavan neljänneksen vähennystä. Onhan se ihan kypsää niitten pillerinpalojen kanssa, mutta ei se ota jos ei annakkaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, kypsää puutarhuria löytyy täältäkin...
      Juu, täytyy varmaan kokeilla tota hitaampaa systeemiä, ei oo paljo muutakaan mahdollisuutta.

      Poista
  4. Takakesä on oikein hauska ja sopiva sana. Kiva tyyli sinulla kirjoittaa. Tekstiäsi lukee oikein mielellään : ) Kaikki on niin totta. Jossain vaiheessa alkaa syksyn pihalaittamiset jo kiinnostaa.
    Allergiasta olen päässyt aika hyvin eroon. Kärsin lapsena siitä kovasti ja lääkkeet oli silloin tainnuttavia. Hyvää takakesää sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mayo! Hauska kuulla että kirjoitustyylini miellyttää ;)
      Onneksi allergialääkkeet eivät enää ole väsyttäviä, tai niin niitä ainakin markkinoidaan ...
      Toivottvasti aurinko paistaa meille kaikille!

      Poista
  5. Siellä näyttää vielä tosi kesäiseltä! Minulla ei lainkaan. Johtunee huonosta hoidosta helteillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän vielä on kesäistä, mutta koivuissa on jo keltaista :)

      Poista
  6. Hello there! Quick question that's entirely
    off topic. Do you know how to make your site mobile
    friendly? My blog looks weird when viewing from my iphone4.
    I'm trying to find a template or plugin that might be able
    to correct this issue. If you have any recommendations, please share.
    Many thanks!

    Feel free to visit my web blog: ganhar dinheiro com blog

    VastaaPoista